ITサービスマネジメントとしての情報システム運用と保守活動の考察

○和田 初枝1,2)吉田 武稔1)

1) 北陸先端科学技術大学院大学
2) サレジオ工業高等専門学校

Abstract インターネットやクラウドの普及によりますます複雑な構成となっていく情報システムの安全で効率的な維持・管理は容易ではない。従来の定義に示された運用・保守活動だけでは、情報システムの機能をユーザに安定的に提供することが難しくなってきている。そこで運用・保守活動をこれまでのハードウェアやアプリケーション等の情報システムの基盤に対する活動の視点からユーザを中心に捉えたITサービス提供活動の視点で考察する。そのためにまず先行研究における運用・保守活動の定義および定義された活動の詳細を調査する。次にそれらをITサービスマネジメントの定義および定義された活動と比較する。その結果をもとに今後の運用・保守活動のあり方について論じる。
It is difficult to maintain information systems safely and effectively because information systems become complicated according to the spread of Internet and cloud infrastructures. The previous definitions of operation and maintenance activities of the information systems are inadequate to stably offer the functions of the information systems to users. We consider operation and maintenance activities of the information systems from the viewpoint of IT service for users instead of the viewpoint of maintenance activities that mainly repair and enhance. We first investigate the details of the previously defined operation and maintenance activities. Then we compare these activities with ones that were defined in the IT service management. Finally, we discuss definitions of operation and maintenance activities of the information systems.
Keywords ITサービスマネジメント,保守活動,情報システム運用
IT Service Management,Maintenance Activities,Operation of Information Systems
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