1) 東京工業大学
2) タンペレ大学、フィンランド
3) アアルト大学、フィンランド
Abstract | アマゾンなどのビジネスモデルには、顧客と提供者の相互作用による価値共創のプロセスを協奏し、その活動を促進するプラットフォームとしての機能がある。本論文では、価値共創プロセスと価値協奏プラットフォームをサービスシステム科学の視点からモデル化し、 価値協奏プラットフォームとしての戦略を検討する。 co-experience, co-definition, co-elevation and co-development から構成される価値共創プロセスの4フェーズモデルを基礎に価値協奏プラットフォーム戦略として involvement, curation and empowerment strategiesを示す。 |
---|---|
New service businesses such as Amazon have a common characteristic: they play a role of platform that orchestrates and facilitates value co-creation by customers and providers. In the value co-creation process customers and providers interact each other and co-create new value, while the value orchestration platform invites customers and providers to "get on board" and facilitates the process and leaves the control entirely to providers and sometimes to customers as well. First, we open up value co-creation process into four phases, i.e., co-experience, co-definition, co-elevation and co-development. Then, by relating it to the process model, we argue three management strategies for orchestrating value co-creation, i.e., involvement, curation and empowerment strategies. |
|
Keywords | サービスシステム,価値協奏,価値共創 |
service system,value orchestration,value co-creation |