ネットショッピングにおけるモバイルとファッションの意外な相性

○遊橋 裕泰1)

1) NTTドコモ モバイル社会研究所

Abstract スマートフォンの普及が本格化した2010年以降、モバイルショッピング市場は拡大傾向にある。特に従前はネット通販には適さないとされてきた洋服や服飾雑貨の伸びが著しい。
なぜ、モバイルでファッション系商品が売れるのか。その理由が分かれば、実店舗とネットを有機的に連携させるO2Oビジネスの実現に資すると考えられる。そこで本研究では、2010年からの市場トレンドを経年分析したうえで、マーケティングのターゲットとすべき消費者クラスターとそのアプローチ方法を提案する。
After 2010 when a spread of smartphones got into full swing, a mobile online shopping market has a trend of expansion. In particular, sales of clothes and fashion accessories are remarkable.
Why do consumers buy clothes and fashion accessories via their mobile? This reason would be helpful in the O2O (Online to Offline / Offline to Online) business. This research has comparison analysis of a market trend between Mobile and PC from 2010 to 2014. It suggests consumer clusters which are marketing targets.
Keywords モバイル,ファッション,クラスター分析
Mobile,Fashion,Cluster Analysis
前に戻る
Copyright 2014 @ The Japan Society for Management Infomation.