1) 中央大学
2) (株)ブレインパッド
Abstract | 電子商取引(Electronic Commerce; EC)におけるもっとも代表的なマーケティング手法の一つにレコメンデーションがある.小売店での販売活動と比較してECサイトの特徴として,訪問者をリアルタイムに把握できることに加え,その訪問者の過去の購買履歴だけでなくサイト利用に関する様々な行動履歴を取得できることにある.著者らはこれまでにレコメンデーションの最適タイミングのための統計モデルを提案した.ただし,実際にシステムに実装する上では,変数を工夫しなければならない,統計的なモデルの利用は限定されるといった様々な制約がある.そこで本稿では,レコメンデーション・システムに実装するための予兆発見手法について提案する. |
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Recommendation is the one of the most representative marketing method for Electoronic Commerce. Comparing with retail shop, EC can grasp visitors simultaneously as they visit, and not only the purchase record but also the access log of them. We have proposed a method to grasp a sign of purchase using statistical method. This method can estimate well, however these statistical method can not implement on existing recommendation system. So in this study, we propose an alternative method to discover the sign of purchase to implement on recommendation system. |
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Keywords | レコメンデーション,決定木,システム実装 |
recommendation,decision tree,implementation on system |