1) 金沢星稜大学
Abstract | 本研究の目的は、生産現場における知識創造の促進要因(エートス)を生み出す根拠を明らかにすることである。日産自動車の製造部門における生産ライン改善における知識創造の事例を取りあげる。そうした根拠の理解を深めるために、セブン-イレブンの例も示す。企業組織は、それぞれ独自の判断基準を持つと考えられる。理由は、各企業からうみ出される知識は異なり、それにより競争結果に優劣がつくからである。企業によって創造される知識の違いは、何を善とするかの判断基準である倫理的公準の違いに帰着すると考えられる。 |
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This study aims to clarify a basis for producing enablers (ethos) of organisational knowledge creation at the production site. This research addresses the case of knowledge creation in relation to improvements on the production line in the manufacturing department of Nissan Motor Company. In order to understand such a basis, this paper also gives you the example of Seven-Eleven Japan. An original sense of values is embodied in organisations of a firm, because knowledge that is created by a firm is different from the one another firm creates and leads to superiority regarding an outcome of competition between firms. Different knowledge created by various firms results in the difference of the ethical postulate that provides what good is. | |
Keywords | 倫理的公準,エートス,知識創造の促進要因 |
ethical postulate,ethos,enabler of knowledge creation |