プロダクト・ジェネアロジー(系譜学)によるマーケティング戦略

○深澤 宏仁1)増田 靖1)

1) 光産業創成大学院大学

Abstract 本研究では、製品開発に系譜学を取り入れたプロダクト・ジェネアロジーと呼ぶ手法を使ってその開発の歴史を振り返り、重要なターニングポイントを明らかにし、分析することによって将来のマーケティング戦略に結び付けることを検討する。事例として日本のあるメーカによって開発された光検出器にスポットを当てた。プロダクト・ジェネアロジーによる考察の結果以下のことがわかった。当初は物理学実験用として開発されたものの有用性が認められず売り上げが伴わなかったが、関心が物理学から生物学の研究者へと移り変わることによって有用性が見いだされ最終的に製品として採用され売り上げを伸ばすことができた。今回はその分析結果を報告する。
We discuss future marketing strategy by using a method called "product genealogy" adopted genealogy for product development. We look back the history of the development, and then we find turning points from the history and analyze them. In this study, we focused on a case of photosensor developed by a Japanese producer. In the beginning of business, the photosensor has been developed for high energy physics experiment, but the advantage of the product was not recognized for researchers of high energy physics. However, the utility of the product was discovered by researchers of biology, as a result, one producer adopted the photosensor for their product and sales of the photosensor finally increased. We report the result of analysis in this study.
Keywords プロダクト・ジェネアロジー,製品開発,マーケティング戦略
product genealogy,product development,marketing strategy
前に戻る
Copyright 2014 @ The Japan Society for Management Infomation.