IT支援学習・教育の再考

○平野 雅章1)

1) 早稲田大学

Abstract IT支援学習・教育の主要な問題は、(1)IT支援の有効性について、実証的なコントロウル研究が少ないこと、(2)活動が主としてペダゴジー志向というより技術志向であることの2点である。本稿は、IT支援学習・教育の有効性を分析するフレイムワークに基づいて、各々のペダゴジー類型毎に、有効なIT支援の可能性と問題点を探求する。また、IT支援の新しい接近法のメリットの可能性についても論ずる。
The Two main issues of IT-supported learning/education are (1) that there are relatively few empirically controlled studies on the efficacy of IT support, and (2) that the main thrust of the movement is techno-centric rather than pedagogy-centric. These two issues are, of course, intrinsically connected. Based on the framework to analyse the efficacy of IT supported learning/education, consisting of pedagogical types and evaluation dimensions, the article investigates potential areas for the meaningful IT support and drawbacks of the IT support for various pedagogical types. Also potential benefits of new approaches to IT support is speculated.
Keywords IT支援,学習,教育
IT support,learning,teaching
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