文献調査に基づく企業内SNS導入成果の変遷

○加藤 菜美絵1)諏訪 博彦1)太田 敏澄2)栗原 聡1)

1) 電気通信大学
2) 行政情報システム研究所

Abstract 本研究は、日本において企業内SNSがどのような企業でどのような利用をされ、どのような成果をあげてきたのか、利用の動向を明らかにすることを目的とする。世界初の大規模SNSとされるNTT東日本が企業内SNSを導入した2005年以降の23社の企業内SNS導入事例報告を用い、導入目的、企業属性、成果の整理、分類を行った。その結果本研究が調査を実施した範囲では、導入目的に変化はないものの、スマートフォンやタブレット端末の普及や汎用サービスの充実など技術の進歩や社会の変化にともない、新たな成果や利用を促進する工夫が確認された。
We examine the SNS is carried out in what kind of use in what kind of company, and what kind of result has been got. We survey of the literature since 2005. As a result, it is changeless to a purpose of introduction. But with progress of technology, such as the spread of smart phone or tablet computers and fullness of general-purpose service, we check the device which promotes a new result and use in the range which this research investigated.
Keywords 企業内SNS,利用動向,文献調査
SNS into Enterprises,The use trend survey,Literature research
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