インターネットの口コミが購買行動に及ぼす影響
女子学生の化粧品購買のアンケート調査から

姚 佳1)○井戸田 博樹2)原田 章3)

1) 追手門学院大学大学院
2) 近畿大学
3) 追手門学院大学

Abstract 企業のマーケティング活動にとって、インターネットの口コミは無視できなくなってきている。特に感性商品の購買には、口コミが影響していると考えられる。そこで、本研究では、化粧品を感性商品の例として取り上げ、インターネットの口コミによる女子学生の購買行動への影響についてアンケート調査を実施した。どのような口コミがより信頼されるのかについて仮説検証を試みたが、今回のデータからは残念ながら解明できなかった。しかしながら分散分析の結果、インターネットの口コミが購買行動に影響を及ぼしていること、また、ポジティブな口コミとネガティブな口コミは、回答者の選好パターンにより購買行動に与える影響が異なることが確認された。
It has become impossible for the marketing operation of the firm to disregard word of mouth of the Internet. Especially, WOM is thought to influence the purchase of the sensibility commodity. In so doing, cosmetics are selected as an example of the sensibility commodity, and the questionnaire survey of the woman student's influence on the purchasing by WOM of the Internet is executed in this study. Unfortunately, which type of WOM is more trusted is not clarified with this data. However, it is confirmed that WOM influences the purchasing as a result of ANOVA, and the influence of the purchasing is different by positive or negative WOM according to respondent's preference pattern.
Keywords 口コミ,購買行動,ソーシャルメディア
word of mouth,buying behavior,social media
前に戻る
Copyright 2014 @ The Japan Society for Management Infomation.