1) 青山学院大学
Abstract | 2006年に発売されたソニー・コンピュータエンタテイメントのPlayStation 3(PS3)は、同時期に発売された任天堂のWiiに市場シェアの獲得で遅れをとった。これまで、PS3の失敗要因については、「イノベーションのジレンマ」に代表されるように、本体(ハード)の問題を中心に議論されており、ゲーム機の特徴である補完財(ソフト)の側面からは十分な議論がされてこなかった。そこで、本研究では、ソフトがハードに与える間接的ネットワーク効果に着目し、PS3の失敗要因の解明を目的とした。分析の結果、PS3ソフトは多くが既存ソフトを活用して作られていること、それによりPS3ではネットワーク効果が働かなくなったことを明らかにした。 |
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PlayStation 3 (PS3) of Sony Computer Entertainment, released in 2006, could not gain enough market shares in the competition with Wii of Nintendo, released in the same year. The discussions of the causes of PS3 failure, including those applying the concept of The Innovator's Dilemma, were conducted mainly from the perspective of hardware. Meanwhile, there are few studies attempting to analyze the PS3 failure from the viewpoint of software. The purpose of this study is to elucidate PS3 failure focusing on indirect network effects from software on hardware. Our results demonstrated that indirect network effects of PS3 did not work and the reason was that most of software of PS3 was based on the concepts of existing software. | |
Keywords | 間接的ネットワーク効果,イノベーションのジレンマ,プレイステーション 3 |
Indirect Network Effects,Innovator's Dilemma,PlayStation 3 |