アップセルを目的とした機械学習による顧客ターゲティング手法

○熊谷 康太1)岡田 哲明1)モジャヒド アディル1)岡田 崇1)生田目 崇2)

1) 株式会社 NTTデータ
2) 中央大学理工学部

Abstract 小売店では、顧客の購買意欲を高め売上を拡大するために、クーポンを提供するケースが多くある。
売上を拡大するためのクーポンの使われ方には、1人の客が買う商品数を増やす、店舗に足を運ぶ客数を増やすといったいくつかの方法が挙げられるが、本発表ではアップセルにより顧客単価を上げることで売上拡大をめざす。
効率的・効果的なクーポン配布を行うためには、目的の商品のクーポンを、どの顧客に提供するかというターゲティング方法が重要な課題である。
SVMによりアップセルする見込みのある顧客を選出するターゲティング手法を提案する。
小売店における購買データ及びクーポンデータを用いて、提案手法の有効性を評価する。
One approach for retailers to increase the sales is distributing coupons.
There are several ways to use coupons for sales expansion such as increasing the variety of items one customer will buy and increasing the number of customers who visit stores. In this paper, we set the objective as increasing the paying amount by one customer with up-selling strategy.
The challenge here is how efficiently/effectively distribute the target item coupon to proper prospects.
We propose the prospect customer targeting method using SVM and evaluate the value of the proposed approach using retailers' POS data and coupon data.
Keywords ターゲッティング,アップセル,サポートベクターマシン
targeting,Up Selling,SVM
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