1) 北陸先端科学技術大学院大学
2) サレジオ工業高等専門学校
Abstract | これまでの研究において、ある高等専門学校の情報システムの運用・保守業務をITILに基づいて分析し、それらの結果が組織の目的と情報システム利用者のニーズに沿ったITサービスマネジメントに関連することを示した。本研究では、組織の情報化戦略と情報システムの利用者ニーズの視点から、ITサービスマネジメントに関する分析を次の手順で行う。まず、上記の高等専門学校の情報システムの運用・保守業務データをバランス・スコアカードのアプローチを適用し、戦略目標と評価指標について考察する。次に、戦略目標を実現するITILのプロセスについて検討する。これらの結果から情報化戦略、利用者ニーズ、そしてITサービスマネジメントについて考察する。 |
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In our previous studies, we analyzed maintenance and operation activities of the information system at a polytechnic college from the viewpoint of ITIL, and showed that those results were closely related to IT service management along with a strategy of the organization and users' needs. In this case study, we analyze IT service management from both viewpoints of strategies of organizations and users' needs. First, we draw a strategy map and evaluation indicators from maintenance and operation activities of the information systems at a polytechnic college referring to the balanced scorecard approach. Then we examine processes of ITIL to realize the strategy. From these results, we consider the details of the strategy of the information system, users' needs and IT service management. | |
Keywords | ITサービスマネジメント,情報化戦略,バランス・スコアカード |
IT Service Management,Strategy of the Information System,Balanced Scorecard |