1) 東京都市大学
Abstract | 大型ショッピングモールにより地域商店街では再生策として地域通貨を導入するが、国や自治体の支援を失うと消滅するケースが多い。そこで地域通貨の効果を測定するために、地域商店街と大型ショッピングモールにおけるシミュレーションモデルを作成した。シミュレーションの結果、商店街に消費者を誘導する施策として有効なのは「ついで買い」と、「初期ポイント」であった。ディスカウント効果を狙ったポイント制度だけでは集客効果が得られないことが分かった。そこで4つの施策を提案した。第1に初期付与ポイントの設定、第2にポイントの使用上限の設定、第3についで買いを引き起こすこと、第4に駐車場の利便性の向上である。 |
---|---|
As a countermeasure to the large shopping mall, regional shopping street might introduce a regional currency. However, without a support of a government, the effect is likely to disappear. Therefore, in order to measure the effect of local currency, we develop a simulation model in regional shopping street and a large shopping mall. As a result, we find incidentally buying and an initial point are effective measures to induce customers to local shopping street. we have proposed four measures. first is setting an initial grant points , second is setting a limit point to use, third is causing incidentally buying, and fourth is an improvement in convenience of the parking lot. | |
Keywords | 地域通貨,電子マネー,マルチエージェントシミュレーション |
Local Currency,e-Money,Multi Agent Simulation |