1) 中央大学
2) 住友電気工業株式会社
3) 日本 Open Source Office Suites & OpenDocument Format 利用推進グループ
Abstract | 情報システムの開発や運用を担う人材が身につけておくべき情報リテラシー教育は,高等学校における教科「情報」がその入門編として位置付けられている.現 在,「社会と情報」および「情報の科学」の2科目あわせて13種類の教科書が存在し,それぞれの教科書では理論から演習まで多くの工夫が盛り込まれてい る.しかし,その内容は,特定のプラットフォームに強く依存したものから中立性を可能な限り配慮したものまで様々である.本研究では,現存する13冊の教 科書を網羅的に調査し,その問題点を指摘するとともに,対策について提言する. |
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In the high school education, "Information Study" is prepared for the primary education which should be the part of basic knowledge for IT engineers. Currently, there are thirteen textbooks for two subjects, "Information Study for Participating Community" and "Information Study by Scientific Approach". In each textbook, not only theories but also practices are explained. However, especially in some description of the practices, we can found several dependencies in a particular platform, which disturbs the publicness of textbooks. In this study, we have conducted comprehensive study over all of the thirteen textbooks. The platform-dependent problem and its solution are described in this paper. | |
Keywords | 教科「情報」,情報リテラシ教育,プラットフォーム依存問題 |
Information Study,Information literacy education,Platform-dependent problem |