1) 光産業創成大学院大学
Abstract |
一般に製造業では、その歴史の中で多種多様な製品(部品含む)が開発される。開発された製品に関する情報(仕様、製造条件、開発コンセプト等)は社内に蓄積され、開発ツールの一つ、あるいは将来の開発戦略のヒントとして活用される。しかしながら、それら製品の開発時における設計思想やノウハウ、内部環境、顧客要求等は形式化されていないことが多い。その殆どが関係者間における暗黙知として埋没している。 本研究では、プロダクト・ジェネアロジーの手法を用い、製品開発の系譜を遡ることで、埋没した暗黙知を発掘することを目的とする。クラッチメーカーA社のクラッチ摺動部材の開発者へのインタビューを実施した。それにより新たな知見が得られた。 |
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In the manufacturing industry, the information on the developed products (specification, manufacturing conditions, product concept, etc.) is accumulated and utilized as a hint of a future development strategy and as one of the development tools. However, there is a lot of tacit knowledge, which is not formalized and remains unknown, among the people of development team: for example design concept, know-how, the situation of their company, a customer demand, etc. The purpose of this research is to discover the tacit knowledge that remains unknown by tracing back the history of a product development with the method of product genealogy. In the research, we gave interviews to the developers of the friction materials for wet clutch of a clutch maker A and found new knowledge. |
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Keywords | プロダクト・ジェネアロジー,暗黙知,製品開発 |
product genealogy,tacit knowledge,product development |