通信販売における顧客の代金支払い可能性を評価するアルゴリズムの研究

○東 弘樹1,2)藤田 昌克3)津田 和彦2)

1) HAZS株式会社
2) 筑波大学
3) 帝京大学

Abstract 日本の通信販売では,商品に同梱された振込用紙で支払う「後払い決済」が存在する.通信販売事業者側から見ると,顧客に対して不良品やそもそも商品を送ってこない等,顧客の不安を拭う事で,売上の向上が期待できる.その一方デメリットとしては,一部の顧客が入金遅延やそもそも入金しない等のリスクが生じる.本論文では,代金を支払う顧客と支払わない顧客の注文情報の記載内容の差異を分析し,知識化する.さらには,この知識を用いて注文情報から,顧客の代金支払い可能性を定量的に評価する評価アルゴリズムを提案すると共に,実データを用いて検証した結果を示す.
In the mail order business in Japan, "reversionary payment" which means sending purchased goods in advance, is quite popular. This is because mail-order companies try to secure the possibility of defects or fraud for the customer before payment, expecting to increase the sales volume. But it also holds the risk of resulting in delay or no payment with customer's malicious intention. In this study, we have analyzed the difference in "pay" and "no pay" customers from the description of the order information, to accumulate the knowledge. Then, we have proposed the evaluation algorithm to forecast the customer's credibility of payment by applying this knowledge, and verified the practical effectiveness of our algorithm on real transaction data.
Keywords 通信販売,顧客分析,後払い決済
Mail Order,Customer Analysis,reversionary payment
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