1) 静岡大学
2) 大阪大学
Abstract | マーケットデザインは、主に経済学で得られた知見をいかして、現実の市場や制度の設計・修正を行う、新しい実践的な研究分野である。すでに、電波周波数帯の免許を割り当てる電波オークション、研修医を病院へと配属するマッチング、臓器移植を円滑化する交換プログラムなど、様々な形で応用が進められている。マーケットデザインの発想、とりわけ情報に関する取り扱いは、経営やビジネスの現場においても幅広い応用可能性を秘めているに違いない。本セッションでは、マーケットデザインを支える2つの柱であるマッチングとオークションについての解説、研究論文、および経営情報学会における今後の展望の、あわせて4本の発表を予定している。 |
---|---|
Market design is a new practical field which fixes/designs markets and institutions based on scientific knowledge in economics. Actualapplications are such as auctions for radio spectrum rights, medical residency matching programs, exchange procedures of live-donor kidneys for transplantation, and so on. We believe that the idea of market design, especially of information utilization, can be applicable to management and business in real life. Our session plans to include four presentations, introductions to matching and auction (they are two main branches in market design), a research paper on related issues, and the perspective on potential influence of market design to the Japan Society for Management Information. | |
Keywords | マーケットデザイン,オークション,情報 |
market design,auctions,information |