情報普及の国際比較分析

○加太 優1)大内 紀知1)

1) 青山学院大学

Abstract 新たなイノベーションを効率的に普及させることは、企業の競争力を高めるために欠かせない。特に、近年では、市場のグローバル化により、多国市場でイノベーションを普及させる必要がある。しかし、イノベーションの普及は国の特性により異なるため、国の特性が普及に与える影響を明らかにすることが求められている。これまでの研究では、イノベーションの採用過程を中心に分析が行われてきたが、本研究では、イノベーションに関する情報の普及課程と国の特性の関係ついて明らかにすることを目的とする。Googleにおける検索割合の時系列変化と国の特性の関係について分析を行い、イノベーションの普及に関する新たな知見を得た。
It is important for firms to diffuse their new innovation efficiently in order to raise its competitiveness. In recent years, because of market globalization, firms have to diffuse their innovation successfully in various countries' market. Thus, cross-national analysis of innovation diffusion is required. While most of existing studies have focused only on adoption of innovation and national characteristics, this study attempted to clarify the relationship between the diffusion of information related to a product and national characteristics. We analyzed how often a word related to a product had been searched for on google in each country and clarified the relationship between their time-series trends and national characteristics. We provided new suggestions for understanding innovation diffusion.
Keywords 情報普及,Google トレンド,国際比較
infomation diffusion,Google Trends,cross-national analysis
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