1) 青山学院大学
Abstract | 同じ商品であっても、製品選択時に提示される他の選択肢の影響により、消費者の感じる商品価値が変わることが指摘されている。代表的な例として、ある選択肢(ターゲット)と比較して、全てに劣っている選択肢が存在するとき、ターゲットが選択される確率が増加する魅力効果があげられる。この魅力効果を上手く活用できれば、消費の選択確率を高めることができるが、どのような要因で魅力効果が増減するかは、これまでの研究では十分に明らかにされていない。本研究では、実験を通して、魅力効果の増減に影響を与える要因を明らかにすることで、消費者の購買意思決定に関する新たな知見を得る。 |
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The value of product, which a consumer feels when he/she makes a decision to buy, changes depending on the options simultaneously presented to him/her. As a representative example, it is well known that choice probability of the target increases when there is an option which is obviously inferior to the target. This is called the attractive effect. By utilizing this effect efficiently, a firm can increase choice probability of its product. However, the factors influencing attractive effect are unclear. Thus, this study attempted to clarify those factors through experiments and provide new suggestions for understanding consumer purchase decision. | |
Keywords | 魅力効果,選択確率,購買意思決定 |
attractive effect,choice probability,purchase decision.making |