1) 青山学院大学
Abstract | 近年、デジタル化の進展により、製品の高機能化・多機能化が急速に進んでいる。しかし、高機能化・多機能化が進むほどユーザーの製品理解が難しくなるため、メーカーの提案した付加価値を、ユーザーがそのまま受け入れるとは限らない。そのため、メーカーは自社や他社の提案する付加価値が、顧客にどのように受け入れられているのかを把握する必要がある。そこで本研究では、各メーカーが提案する付加価値と、それに対するユーザーの反応を定量的に明らかにすることを目的とし、デジタルカメラの製品プレスリリース、製品ユーザーレビューに対してテキストマイニングを用いた分析を行い、製品の付加価値形成プロセスへの新たな示唆を得た。 |
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The progress of digitization rapidly promotes high-functionality and multi-functionality of products. However, it is more difficult for users to recognize the functions easily as functions of products become higher and more complex. Consumers don't necessarily evaluate the added value manufactures provide. It is required for firms to understand how consumers recognize the added value of products. The purposes of this study are quantitatively to identify the added value each manufacture provides and to clarify how consumers recognize those values. This study picked up digital still cameras and analyzed the text data of each firm's press-releases and consumers' reviews on a website by using text-mining. We provided new suggestions for understanding the process where added value is formed. | |
Keywords | テキストマイニング,製品の付加価値,デジタルカメラ |
text-mining,added value of product,digital still camera |