スキー場利用客の類別化とICTサービス提供の可能性

渡邊 慶和1)○田屋 祥平1)

1) 岩手県立大学

Abstract 近年スキー場では利用客の減少が進み、スキー業界が縮小傾向にある。さらに、産業の縮小によって閉鎖を余儀なくされるスキー場も少なくない。その中で近年では、各スキー場で利用客誘致のための工夫やサービスが考案されてきている。どのサービスも年代別にターゲットを絞り、実施されているものが多くみられる。そのことから昨今消費活動の中心としてとらえられている40~50代の女性、いわゆる「大人の女性」をターゲットとし、ICTによるサービス提供ができないかと考えた。スキー場における「大人の女性」の行動パターンを分析し、適切な情報の提供することを目的とした研究を行っていく。
In late years the decrease of the user advances in the skiing area, and the ski industry is in a tendency to reduction. Furthermore, there are a lot of skiing resorts to be forced to closedown by industrial reduction.In late years a laborer and the service for user invitations have been devised in that in each skiing resort. All services squeeze a target according to the generation, and things carried out are seen a lot.I targeted the woman of 40-50 generations arrested as a consumption focal point, so-called "the adult woman" and, from it, thought these days that a service offer by the ICT was not possible.
Keywords スキー場,行動パターン,大人の女性
skiing resort,behavior pattern,the adult woman
前に戻る