特許データを用いた既存カメラメーカと新規参入メーカの研究開発力における比較分析研究

○細矢 淳1)鈴木 勝博2)坂田 淳一3)

1) 早稲田大学
2) 東京工業大学
3) 桜美林大学

Abstract 情報通信技術の進展に伴い、アナログ製品のデジタル化が進み、既存の市場に変化が起こっている。
カメラ産業も同様で、アナログ製品から事業化していた「既存メーカ」と、デジタル技術を得意とする「新規参入」メーカとが、市場で競合している。
今回の研究発表は、デジタルカメラ市場を対象として、「既存」と「新規参入」メーカの対比分析を、フィルム時代から存続する技術分野(ボディ、レンズ、ミラーボックスなど)と、デジタルに特化した技術分野(撮像素子、画像処理など)の特許データを用いて行った結果を報告する。
加えて、分析結果とデジタルカメラシェア上位企業の出荷台数など、諸データを関連させて、研究開発の有効性を検証している。
With progress of the information and communication technology, the digitizations of the analog product advances have been made changes in many industrial markets.
The Camera industry also similarly, the "existing manufacturer" which had been long commercialization in analog products, has been the "newcomers" manufacturer that specializes in digital technology, the competition in the market.
The digital camera field is targeted, the comparison analysis of the research and development capabilities of existing manufacturers and newcomers maker was performed using the patent data are reported.
In addition to the result, in comparison with shipments data of the digital camera share significant company, the effectiveness of the research was analyzed.
Keywords 研究開発,新規参入,特許データ
R & D,New Entry,Patent Data
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