ベイジアンネットワークを用いた顧客と従業員のマッチングによる 購入・利用促進に関する研究

○磯辺 太郎1)田渕 勝博1)椿 美智子1)

1) 電気通信大学

Abstract  サービスを提供する場合に,提供者によりパフォーマンスは異なるため,サービスの質や効果にも差異が生じる。また,サービスを受けとる顧客と提供者の関係によってもサービスの質や効果に差異が生じる場合がある。従って, 提供者と顧客の関係性が向上することにより,顧客のニーズの把握がしやすくなり,購入・利用行動の活性化につながる。そこで,本研究では,ベイジアンネットワークを用いて従業員毎に顧客の購買予測モデルを構築し,構築されたモデルに対して確率推論を行うことにより,顧客と従業員のマッチングについて,検討を行う。
When the service is provided, the performance of one provider is different from the other. Then, its quality and effect also differ from the other. In addition to this, the relationship between customers and providers affects the quality and effect of service. Therefore, if the relationship is improved, it makes easier to grasp customer's needs and the purchase and use of the products are activated. This paper estimates that the Bayesian Network models of each service providers, and examine the matching relationship between the customer and the service providers.
Keywords 顧客と従業員のリレーションシップ,商品の利用促進,顧客のニーズ
relationship between customers and service providers,promotion of use of goods,needs of customers
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