1) 広島大学大学院社会科学研究科マネジメント専攻
Abstract | プラットフォームビジネスでは、先発性やネットワーク効果などによって1つあるいは少数の製品やサービスが市場で高い支配力を持つ状況が起こりやすい。しかし、このような寡占化した市場にあっても、新たな製品やサービスを投入し、一定の存在として認められる企業が現れることも珍しくない。先行研究では、基盤型プラットフォームの事例を通して、後発企業がいかに自陣営のプラットフォームの支配力を高めたかが論じられた。本稿では、媒介型プラットフォームにおいて、後発の事業者が既存のネットワーク効果を活かしつつ、先発の事業者と協調した戦略を採用している事例を考察し、プラットフォーム事業者の戦略に関する新たな仮説を提起する。 |
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The WTA(Winner-Take-All) situation tends to happen in platform business by the first-mover advantage and network effect. However, it is not unusual that a company casts new products and services into such the oligopoly market and establishes its identity. The traditional view has been explaining how the platform product became dominant by the case studies. We explore another strategic competitiveness by the case of platform of information intermediary. This paper presents a follower company adopts a strategy to build an ecosystem based on cooperative relationship with the leading companies, keeping their existing network effect. | |
Keywords | プラットフォーム,ネットワーク効果,マルチホーミング・コスト |
Platform,Network Effect,Multi-Homing Cost |