1) 名古屋産業大学
2) 早稲田大学IT戦略研究所
Abstract | 本稿は、プラットフォーム戦略においてネットワーク効果の果たす役割について考察する。はじめに、ネットワーク上のソフトウェアやサービスにおけるネットワーク効果に関する先行研究を整理し俯瞰する。その上で事例を取り上げ、ネットワーク効果がいかに自社製品へのスイッチングやドミナント化に関係しているのかを参照する。そこでは、プラットフォーム提供者の戦略上のインプリケーションとして、マルチフォーミング状況下の同一階層レベルでの補完製品を利用したネットワーク効果の増大や、上下隣接階層レベルでの補完製品からのネットワーク効果の乗っ取り、非依存性によるネットワーク効果の統合によるドミナント化の仕組みを明らかにする。 |
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The purpose of this paper is to examine the role of the network effects in the platform strategy. First of all, the paper looks down on the overview of the previous works regarding the network effects and recent notable researches. Then, 3 case analyses are reviewed in terms of how the network effects works. Therefore, there are many implications for platform providers under the multi-homing environment i.e. the increase of the network effects leveraged by complementary products on the same level, the take-over of the network effects from the complementary products on the adjacent level, and the dominant pattern led by the integration of the network effects on the platform-independent situation. | |
Keywords | プラットフォーム戦略,ネットワーク効果,マルチホーミング |
Platform Strategy,Network Effects,Multi-Homing |