一般教養課程における実践的な経済・経営教育手法の試み
大学生のビジネスリテラシー向上のために

○大嶋 淳俊1,2)

1) 立教大学
2) 多摩美術大学

Abstract どのような分野の学生にとっても、就職活動や卒業後には経済・経営の基本的知識は極めて重要となる。
筆者は美術大学で経済・経営の講義を過去10年間担当する中で、就職活動や社会人活動で役立つように、経済の重要な動きや自分が関心のある業界・企業について「自ら調べ・情報を選択・判断する能力の養成」に重点をおいて教育を行ってきた。年間学習の集大成としては、ビジネスプランの作成を義務づけている。
このように、限られた講義時間内での実践的な経済・経営教育の手法は、美術系大学だけでなく、経済・経営教育を専門としない他の大学・学部における効率的・効果的な経済・経営教育の設計と実践に資すると考える。
The author has taught economic and business education in an art university for 10 years. In this lecture, the students have been trained to improve their ability to do research and understand their interesting industry and companies for recruitment and their future business activities after graduation. Finally, they are requested to submit a business plan as compilation of their study.
This education method must be useful not only for students in an art university but also for students in general university which not specialized in economic and business field.
Keywords 経営教育(ビジネス教育),経済の教育,教授方法
business education,economic education,instructional method
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