1) 群馬大学
Abstract | 本稿は,大規模旅館の仕事のなかで,接客に従事する者のマネジメントについて検討する。従来,旅館の採用や人材育成では,新卒・中途を問わず,比較的多くの者を採用し,女将や先輩から仕事を教わり一人前になるプロセスが一般的であった。その過程では離職する者も多く,残った者には相応の負担になる。今日,人材を定期的に採用して育成することを意識し実践する旅館が見られるようになってきた。本稿は,そうした旅館において,若手サービススタッフ5名へのインタビューから,旅館で求められる人材育成のあり方を考察する。本稿では,サービススタッフへの業務遂行にかかるサポートと感情にかかるサポートの2つが強調される。 |
---|---|
This paper is concerned with the backstage management of service staff in large ryokan. Traditionally, ryokan recruits a lot of service staff and gives them OJT with ‘okami' or senior service staff. In that training process, many of the new recruits might leave their job and the others must work harder than before. Today, we see some ryokans that recruit service staff periodically and develop them. In this paper, we consider how to develop human resource from interviews of five young service staff and suggest an importance of having two support systems(one is how to service good, second is how to control staff's emotion) to young service staff. | |
Keywords | 旅館,人材育成,サービススタッフ |
Ryokan,Human Resource Development,Service Staff |