1) 埼玉大学大学院人文社会科学研究科
Abstract | ICTが日常生活の場面に浸透している環境で育まれた現代の学生は、ICT機材やその基盤上でのサービスをいち早く理解し、齟齬なく利活用しているにもかかわらず、情報基礎教育に対して敷居が高いと感ずる学生が少なくなく、ICTが新たな知的興味対象と成り得ないことや、複雑な機構ゆえに知的接近できないことなどが要因として指摘されてきた。しかも、プログラミング課題の実施状況からは、そのような外的要因以外にも学びの意識や理解の仕方などの現代学生の内的要因も浮かび上がる。本報告では、課題レポートの分析結果と教育現場での参与観察知見に基づき、今日の即応的情報環境下で育まれた学習者の学びの問題について教育システムの観点から議論する。 |
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The nowadays students have enough ICT skills and the basic ICT knowledge for their study and life. Nevertheless, most students have needed the basic ICT education and felt difficult to understand them. We have pointed out the following as the reason of this situation. The ICT is not a new intellectual interest for the students, and they cannot approach to understand the fundamental mechanism under the complicated system of ICT. Since, however, both of them are only external factor, we have analyzed the student reports in the computer programming class to find out the internal factor. This paper discusses the educational problems about the students to grow up in the advanced ICT Environment based on the analysis of their reports in the programming skill development classes. | |
Keywords | 情報化社会,情報教育,プログラミング教育 |
Informational Society,Education on Informational Literacy,Training Programs of Computer Programming |