1) 日本大学生産工学部
2) 高千穂大学経済学部
Abstract | 本研究は、サプライチェーン(以下SC)内組織による話し合いを伴う戦略とその見直しが、ブルウィップ効果に与える影響を実証する。ブルウィップ効果は、SCの川上にいくほど発注量が増加する現象である。マルチプラットフォーム対応のオンラインサプライチェーンマネジメントゲームを用いて、社会人によるゲーム結果とアンケートデータを分析した。変量効果モデルによる分析の結果、戦略の有無に関わらず、SC間の話し合いがブルウィップ効果抑制に強い影響があった。一方で、累積在庫費用の抑制には、戦略があったうえでの組織間の話し合いが重要であることを実証した。これにより、SCの最適化に対する組織間学習の重要性を提示した。 |
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This study demonstrates the influence of a strategy for maintaining proper inventory and rethinking strategy with inter-organizational learning on the bullwhip effect in a supply chain (SC). The bullwhip effect is essentially a phenomenon of demand variability amplification along an SC. We use game data from the latest online supply chain management (SCM) game by businessmen and researchers for analysis. The result of the random-effects model shows that even if there is no strategy, the dialogue in the supply chain has an influence on reducing the bullwhip effect. We also demonstrate the importance of dialogue with strategy for reducing inventory cost. This research proposes the importance of inter-organizational learning for the optimization of SC. | |
Keywords | 組織間学習,SCMゲーム,ブルウィップ効果 |
inter-organizational learning,SCM game,bullwhip effect |