1) アドソル日進株式会社
2) 早稲田大学
3) 会津大学短期大学部
4) 湘南工科大学
Abstract | 電子教材を使って学習者がどこまで進んだか、問題を解くためにどのページを何秒見たかなどの詳細な閲覧ログの取得から、学習状況を分析し、学習指導の支援、教材の改善などを可能にした閲覧履歴可視化システムと、初学者向けのプログラミング言語の演習をブラウザベースで提供し、学習者のプログラミング状況(どんなエラーを出しているのか、エラーに対してどんな修正を行ったのか。エラーが無くなるまでどのような経緯でコーディングを行ったのかなど)の詳細な編集ログの取得から、学習状況を可視化し、学習指導の支援を可能にした編集履歴可視化システムの開発事例を報告する。 |
---|---|
Two systems have been developed for learning analytics, a generic browsing history visualization system, and an editing history visualization system for programming courses. In the former system, a teacher can analyze the detail viewing logs of students (e.g. the referred pages and the duration to solve the given assignment) to understand the learning situation correspondingly, thus leading to the improvement of the teaching materials and the way of teaching. While in the latter system, using the student's editing log provided through the newly developed browser-based programming environment, a teacher can analyze the detail programming histories of students (e.g. programming errors, the correction detail to solve them), to visualize the learning achievement of the students and to support them more appropriately. |
|
Keywords | Learning Analytics,詳細学習ログ,プログラミング |
Learning Analytics,Detailed Learning Log,Programming |