1) 早稲田大学
Abstract | 教材をデジタル化し,学習ログを収集することで,読解過程における様々な行動を観察することが可能である。発表者は,荒本道隆(2015)が開発したログ収集システム(学習履歴閲覧・可視化システム)をMoodle上で実施し,ページ遷移や各ページの閲覧時間のみならず,辞書参照履歴や音声資料の再生履歴を収集した。このシステムにより,各学習者が使用する読解ストラテジーを同定できる。2014年11月のパイロット実験を踏まえ、実験条件を改良し、本実験は2015年7月に2クラスで実施し、合計18人が参加した。12個の変数があり、14対の変数間で相関が高く、多重共線性が観察されたので、ステップワイスの重回帰分析を行った。 |
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It is possible to observe the process of reading by using Visualization System of Learning History developed by Aramoto (2015). In this study we asked 18 students to read an article in Japan Times, entitled ‘Tourism in Japan and the World.' We managed to obtain 12 measures by using the system. The data was analyzed by Stepwise Multiple Regression Analysis and the result indicated that Self Study experience, Knowledge and Cognitive strategies are the main factors. | |
Keywords | Learning Analytics,学習履歴閲覧・可視化システム,読解ストラテジー |
Learning Analytics,Visualization System of Learning History,Reading Strategies |