既存技術を応用した新製品開発・新市場参入プロセスに関する一考察

○松井 信二郎1)増田 靖1)森 芳孝1)

1) 光産業創成大学院大学

Abstract 電子機器メーカーQ社は長年非破壊検査市場において放射線装置を販売している。その技術を応用し、Q社は10年以上前から加工市場への参入に向けた新製品開発に取組んできた。しかし、Q社にとって新規参入市場であるため、開発当初は顧客のニーズを十分に把握できなかった。また、ほとんどの顧客は放射線技術を取扱った経験がなかったため、開発は顧客との対話のもと行われた。顧客側技術開発のために必要な実験、装置開発を行う過程で、顧客のニーズが顕在化していき、開発は、まさにシーズとニーズの反復的学習過程といえるものであった。本報告では、この新製品開発・市場参入プロセスで得られた知見に関して先行研究を踏まえ考察を行う。
The company Q, the manufacturer of electronic equipment, has been developed a new product for the surface layer processing market by applying the conventional products for the non-destructive testing market. Since this is a new entry market for Q, it was difficult for Q to understand the needs of the customers at the beginning of the development. In addition, most of the customers did not have experience of using radiation technology. This development has been made under the interaction with customers. We found that this process can be exactly said the iterative learning process for the technical seeds and the market needs. We studied based on the previous research with respect to knowledge obtained in this new product development and market entry process.
Keywords 製品開発,マーケティング,新市場参入
pruducts development,market research,new market entry
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