一般社団法人経営情報学会-2017年秋季全国研究発表大会

大会テーマ

大会プログラム

産学連携型アクティブ・ラーニングにおけるユーザー・イノベーションの視覚化

○茨木 智1)河合 勝彦1)下野 由貴1)青井 一郎2)後藤 良次2)杉浦 豪軌2)

1) 名古屋市立大学
2) 株式会社豊田中央研究所

Abstract 本研究の目的は、産学連携型アクティブ・ラーニング(AL)に基づくユーザー・イノベーション研究の最終年にあたり、ALのより実践的で定着率の高い学習のあり方について考察を深めることである。とくに、学生の活動記録をテキストマイニングによって分析し、ALの進度や効果を定量化、視覚化することで、学術面では共創活動の意義や学習効果を効率的に把握する。産業面では、潜在的な顧客のニーズを探索し、製品やサービスの開発へと発展させることが期待できる。
In the final year of our active learning(AL) research, we study more practical and retentive learning about user innovation, which is based on the AL through collaborations between industry and academia. On the academic side, using text mining, we evaluate students' activity records, and therefore quantify and visualize the progress and effect of our AL, in order to understand the meaning of collaborative activities and learning effectiveness. Furthermore, on the industrial side, we can ascertain the needs of potential customers and then develop products or services, through our co-creation activities.
Keywords テキスト・マイニング,ユーザー・イノベーション,アクティブ・ラーニング
text mining,user innovation,active learning
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