一般社団法人経営情報学会-2017年秋季全国研究発表大会

大会テーマ

大会プログラム

数理モデル教育におけるゲーミフィケーションWebサイトの開発

○大村 鍾太1)

1) 桃山学院大学

Abstract 近年、大学における数理・データサイエンス教育の重要性が高まっている。しかし数学嫌いが進む現代の大学生にこれらの教育を効果的に実施することは容易ではない。特に文系学部の場合、学生の多くが数学を得意としないばかりか、入試制度の多様化により数学の学力にも大きなばらつきが生じており、数理的思考力の育成を目的とした授業は難しい。そのため知識としての数理モデルを紹介する授業が主になってしまう。本研究では文系学生の数学的思考力を養うために、経営学分野の数理モデルを教育する授業のゲーミフィケーション及びゲーミフィケーションを応用したWebサイトを開発し、実践を通してその可能性について考察する。
In this paper, we consider the gamification in teaching mathematical modeling and develop the gamification website. In recent years, the importance of mathematical education to social science students increases by development of information and big data technology. Despite the importance it is difficult to conduct the education effectively in Japanese university, because most of the students are allergic to math and their mathematical skills vary with the educational background. In this paper, by an experiment of the model in a university course, we derived insights on how the game design and elements and gamified website in our model affect the behavior of students from qualitative aspects.
Keywords ゲーミフィケーション,数学教育,LMS
Gamification,Mathematics education,LMS
前に戻る