グローバル展開を行うCVSのビジネス教育に関する研究
1) 専修大学
2) 青山学院大学
Abstract |
近年、東南アジア諸国の経済成長が著しい。そのため多くの日本企業は生産拠点として、また消費市場として当該諸国を捉えていることは周知の事実である。この動きは流通業においても例外ではない。日本の流通業者の中でもコンビニエンス・ストア(以下、CVS)の出店は拡大傾向にある。 しかしながら、進出している企業においては、経営管理のための人材確保の難しさが指摘されており、ビジネス教育の具体的な実態も未解明な点が多い。 そこで、本発表では、CVSの強さの根源となる店舗運営レベルでのビジネス教育に焦点を当て考察を行う。具体的な実態があまり明らかではないため、現場の把握とその問題点の抽出を中心に検討を行う。 |
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Recently, the economic growth of Southeast Asian countries is remarkable. Therefore, it is a well-known fact that many Japanese companies take the countries as production bases and markets. This movement is no exception in the distributors. Among Japanese distributors, the opening of convenience stores (CVS) is on the rise. However, difficulties in securing human resources for business management are pointed out in companies, and concrete actual conditions of business education are also unknown in many cases. Therefore, in this presentation, we focus on the business education at the store management level, which is the root of the strength of CVS. We will examine the current situation and extract the problems. |
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Keywords | コンビニエンスストア,国際化,ビジネス教育 |
convenience stores,Internationalization of distributors,business education |