マイナンバーカード普及に影響する主観的な情報システムの質評価に関する分析
1) 大阪府立大学
Abstract | 渡邊(2017)では、マイナンバーカードを活用した地域活性化戦略のニュースが逆に負の感情を増幅する場合があることを示した。本研究では、2017年3月以降のつぶやきデータから、IS Successモデルに基づいて、システムの利用意向に影響を与える(1)システムの質、(2)情報の質、(3)サービスの質に対するつぶやきを抽出し、その発言内容を分析する。分析の結果、マイナンバーカードによって住民サービスの利便性が低下しているといった (サービスの質の低下)つぶやきなどが多いことが判明した。 |
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Watanabe (2017) showed that the news of the regional activation strategy utilizing My Number cards may in some cases amplify negative emotions. The purpose of this paper is to extract tweets on (1) quality of system, (2) quality of information, (3) quality of service that affect the intention of using the system from the tweet data from March 2017 onwards, based on the IS Success model and analyze the contents of the tweets.As a result of the analysis, it turned out that there were many tweets that the convenience of residents' services was declining by the number card (deterioration in the quality of service). | |
Keywords | IS Success モデル,テキストマイニング,つぶやきデータ |
IS Success model,Text mining,Tweet data |