一般社団法人経営情報学会-2017年秋季全国研究発表大会

大会テーマ

大会プログラム

市販薬の銘柄とパッケージ色の記憶

○宇野 斉1)

1) 法政大学

Abstract OTC医薬品(市販薬)は、様々な媒体で広告されおり、その広告効果の測定は重要な課題と認識されている。本報告では、その広告からの記憶の一部(銘柄の記憶、広告接触の記憶、パッケージ色の記憶)の関係について、東京都・神奈川県・埼玉県・千葉県の在住者からネット調査で得られた約1200件のデータを用いて解析を試みることにする。市販のかぜ薬について、(a)一定期間中の使用の有無、(b)思い出される銘柄、(c)広告媒体接触イメージ記憶の有無、(d)連想されるパッケージの色、などの相互関係を明らかにしていきたい。
OTC medicines (marketed drugs) are advertised in various media, and measurement of advertisement effectiveness is recognized as an important task. In this report, we will try to analyze the relation of a part of memory from the advertisement (memory of brand, memory of advertisement media contacts, memory of package colors) using about 1,200 data that was obtained from net survey from residents of Tokyo, Kanagawa, Saitama and Chiba prefectures. We will examine the relationships among (a) use memory during a certain period, (b) brand in memory, (c) advertisement medium contact memory, (d) associative package colors and so on, of marketed cold medicines.
Keywords OTC医薬品,ブランド記憶,パッケージ色
OTC medicines,memory of brand,package colors
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