インターネットモール事業のビジネスモデル比較
1) 文教大学
Abstract | 本稿では、楽天市場・アマゾン・Yahooショッピング等のインターネットモールのビジネスモデルの比較を行う。それらは、出店者/出品者と購入者を仲介するマルチサイドプラットフォームとしてのインターネットモールを運営しているが、ビジネスモデルの面では、違いがある。そこで、ビジネスモデルキャンバス(仲介版)を用いて、それぞれのビジネスモデルを表現することで、それらの間の違いを明確にする。 |
---|---|
We compare business model of online malls in Japan, thait is, Rakuten Ichiba, Amazon.co.jp and Yahoo-shopping. We use the business model canvas intermediary version as tool to represent business model of these online malls, that work as multi-side platform. Business model canvas intermediary version can clearly discriminate differences between each online mall business model. | |
Keywords | インターネットモール,ビジネスモデル,ビジネスモデルキャンバス |
Online mall,Business model,Business model canvas |