一般社団法人経営情報学会-2017年秋季全国研究発表大会

大会テーマ

大会プログラム

インターネットモール事業のビジネスモデル比較

○幡鎌 博1)

1) 文教大学

Abstract 本稿では、楽天市場・アマゾン・Yahooショッピング等のインターネットモールのビジネスモデルの比較を行う。それらは、出店者/出品者と購入者を仲介するマルチサイドプラットフォームとしてのインターネットモールを運営しているが、ビジネスモデルの面では、違いがある。そこで、ビジネスモデルキャンバス(仲介版)を用いて、それぞれのビジネスモデルを表現することで、それらの間の違いを明確にする。
We compare business model of online malls in Japan, thait is, Rakuten Ichiba, Amazon.co.jp and Yahoo-shopping. We use the business model canvas intermediary version as tool to represent business model of these online malls, that work as multi-side platform. Business model canvas intermediary version can clearly discriminate differences between each online mall business model.
Keywords インターネットモール,ビジネスモデル,ビジネスモデルキャンバス
Online mall,Business model,Business model canvas
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