マルチエージェントシミュレーションを用いたホテリングモデル拡張の試行
1) 鳥取大学地域学部
2) 鳥取大学大学院工学研究科
Abstract | 本研究では、マルチエージェントシミュレーションを用いて、ホテリングモデルを拡張することの意義を検討した上で、そのプロトタイプを提示する。ホテリングモデルは、2人の売り手の立地競争の帰結を描写したモデルであり,戦略的状況における最適化問題を解析的に解くことによって、メーカーの最小差別化や小売店の隣接を説明するのに引用されている。MASを用いてホテリングモデルを構築することによって、解析的なアプローチでは描写しえない複雑な状況をモデル化することが可能になる。とりわけ、消費者嗜好の時間変化と売り手のリポジショニングの関係や、消費者と小売業者の相互作用プロセスとしての買い物弱者問題などに広く応用可能であろう。 |
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We examine a feasibility study on multi-agent simulation for Hotelling model and then propose the prototype. Hotelling model is a theory that explains the consequence of the location competition of two sellers by analytically solving optimization problems in game situations. This model is employed to explain little product differentiation and agglomeration of retail shops. By introducing agent-based modeling and simulation, we could model complex situations which analytical approach can't explain. In particular, it will be widely applicable a relationship between change of consumer preference due to time change and seller's repositioning, and shopping vulnerable as an interaction of consumers and retailers. | |
Keywords | ホテリングモデル,マルチエージェントシミュレーション,立地 |
Hotelling model,Multi-agent simulation,Location |