普及段階に応じたネットワーク効果
1) 青山学院大学
Abstract | ネットワーク効果が働く市場では、市場シェアを獲得すること自体が競争力を高めることから、いかに早い段階で市場シェアを獲得することが重要であるとされてきた。ところが、成功している企業が必ずしも先行者とは限らないとの指摘もあることから、現在の企業は早期のシェア獲得を重視しすぎる誤った戦略を取っている可能性もある。このような問題を解決するためにもネットワーク効果の更なる解明が必要である。そこで、本研究では、ネットワーク効果が製品やサービスの普及に与える影響は普及段階に応じて異なるとの問題意識にたち、普及段階に応じたネットワーク効果を定量的に明らかにすることを目的とする。 |
---|---|
In markets with network effects, the first firm that establishes a large installed base of customers has a decided advantage. Thus, it is important for a firm to gain market share at an early stage of market development. However, it might be wrong for a firm to place too much importance on gaining market share, because some researchers point out that not every successful firm was a first mover. Therefore, further understanding of network effects is required. This study aims to quantitatively clarify the network effects from a hypothetical viewpoint that the impact of network effects on diffusion of service or product may differ at each diffusion stage of market development. | |
Keywords | ネットワーク効果,普及,定量分析 |
network effects,diffusion,quantitative analysis |