一般社団法人経営情報学会-2017年秋季全国研究発表大会

大会テーマ

大会プログラム

プラットフォームビジネスにおけるサービスの普及促進・阻害要因

○鈴木 啓1)大内 紀知1)

1) 青山学院大学

Abstract 「売り手」と「買い手」のような異なるユーザ・グループに取引のルールやインフラ(プラットフォーム)を提供して利益を得るプラットフォームビジネスが注目されている。プラットフォームプロバイダが提供するサービス市場ではネットワーク効果が働くことから、市場シェアを獲得すること自体が競争力を高める。そのため、プラットフォームプロバイダにとって、いかに自社が提供するサービスを普及させるかが重要課題となる。本研究では、テキストマイニングを用いて、プラットフォームプロバイダが提供するサービスの普及促進・阻害要因を明らかにすることで、プラットフォームプロバイダの普及戦略に対する新たな示唆を得た。
The platform business has attracted a substantial amount of attention. Platform providers earn a profit by offering the platform infrastructures and rules for different user group's exchanges. Because the network effects work in this kind of services, the first firm that establishes a large customer base has a decided advantage. Thus, it is important for platform providers to diffuse their services rapidly. By using text mining, this study clarifies the factors promoting or inhibiting diffusion of the services provided by platform providers. We provide new suggestions for platform providers to diffuse their services.
Keywords テキストマイニング,プラットフォームビジネス,ネットワーク効果
text-mining,platform business,network effect
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