組織におけるフォロワーによるリーダーシップ認知のモデル化
1) 早稲田大学大学院創造理工学研究科経営システム工学専攻
Abstract |
リーダーシップは企業組織等を対象に様々な研究が行われているが、リーダーシップをフォロワーに対して認知させる施策については述べられていない。<BR> 本研究の目的は、リーダーシップの認知の施策を考えるためのリーダーシップの認知を評価できるモデルの作成である。リーダーシップには指示型、エンパワー型、交換型、変革型の4種類がある。このうち、変革型と交換型は従来研究のリーダーとフォロワーの関係を示したプリンシパルエージェンシーモデルで示されているが、指示とエンパワー型は示されていないので、これらの型のモデルの作成が必要である。また、リーダーシップの総合評価をするために、4つの型のモデルを統合したモデルの作成も試みる。 |
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Researches on leadership for corporate organizations have been not found and others, but measures to make leadership perceive to followers are not mentioned. The purpose of this research is to create a model that can evaluate the recognition of leadership to build measures to recognize leadership. There are four types of leadership: instruction, empower, exchange, transformation. Of these, the transformation type and the exchange type are formalized in the Principal Agency model that generally shows the relationship between the leader and the follower of the conventional research, while the indication type and the empower type are not formalized. Modeling those two types of leadership is required to comprehensively evaluate leadership. Our final goal is to create a unified model that integrates four types of models. |
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Keywords | リーダーシップ,組織論,エージェンシー理論 |
Leadership,Organization theory,Agency theory |