教育理念が学校の魅力に与える影響のメカニズム
階層的クラスター分析による実証研究
1) 日本大学
Abstract | 本研究は、教育理念が高等学校の魅力に与える影響のメカニズムを実証する。初めに、2016年から2017年における、東京都内私立高校の教育理念に含まれる語句をテキストマイニングで抽出した。続いて、階層的クラスター分析により抽出した語句の分類をもとに、統計分析による交互作用分析を行った。その結果、「グローバル」という語句が、直接的な効果として高等学校の魅力に負の影響を与えるだけでなく、生徒の学力に応じてその影響も変化し、正負双方の交互作用効果があることも実証した。本研究はマクロデータを利用して、学校の成長に伴う生徒の学力向上に応じて、高等学校の魅力を高めるために教育理念を改新していく重要性を示した。 |
---|---|
This paper demonstrates the mechanism of the effect of educational philosophy on the appeal of high schools. First, this paper extracts words from educational philosophy of private high schools in Tokyo from 2016 to 2017 by text mining. Next, this paper analyzes words statistically based on classification by cluster analysis. Results demonstrate that although the word “global" has a negative effect on the appeal of schools, has also interaction effect with negative and positive. Furthermore, the effect changes depending on the academic level of universities. This paper suggests the importance of revising educational philosophy in order to increase their appeal in accordance to change of the student achievement with the growth of school by macro data. | |
Keywords | 教育理念,テキストマイニング,階層的クラスター分析 |
educational philosophy,text mining,hierarchical cluster analysis |