一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

スマートフォンゲームのランキングに見える文化的特性に関する考察

○内木 哲也1)徐 博1)

1) 埼玉大学大学院人文社会科学研究科

Abstract
ポケモンGOに象徴されるように、流行のスマートフォンゲームは世界各地で同様に人気があると一般的に考えられているが、欧米とアジア諸国とではその人気ランキングは大きく異なっている。例えば、世界的社会的現象となったポケモンGOも、欧米では上位ランクを堅持しているものの、日本や韓国で上位にランクされた期間は短く、共に現在は低迷している。特に、ポケモンGOリリース以前の人気ランキングには欧米諸国と日中韓のアジア諸国とでは著しい乖離が見られ、しかも日中韓それぞれが大きく異なっている。本研究では日本と中国と米国でのランキングの比較分析に基づき、アジアと欧米での人気ゲームの特徴とその文化的特性との関係性について考察する。

Generally the popular smart phone games are considered to rank as a higher sales ranking in the world so that Pokemon GO is symbolic. The download ranking, however, differs greatly in the West and Asian nations, and also the ranking differs greatly in Japan, China, and South Korea. Although Pokemon GO still keeps the higher rank in Europe and America, the ranking has been dropped from the higher rank in Japan and South Korea. In this paper, the relation between the characteristics of cultural environment and the feature of the popular game in the West and Asia based on the comparative analysis of the game ranking in Japan, China, and the U.S is discussed.
Keywords
多文化世界,文化的特性,スマートフォンゲーム

Global Society,Cultural Characteristics,Smart Phone Game