一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

情報創造型生産における費用収益モデル分析

○安藤 信雄1)

1) 中部学院大学・経営学部

Abstract
Google, Apple ,Facebook, Amazon等、世界的には情報財の特性を活かした新しいビジネスモデルが急成長している。しかし急成長するこのビジネスモデルを理論的に分析する研究はほとんど見られない。その原因として、生産要素としての「情報財」を、その媒体物質財の生産と区別せずに論じたり、「情報財」がもつ非競合性等の特徴を考慮せずに収穫逓減型の費用収益モデルによって考えたりすることが考える。よって本論では、情報財を生産する情報創造型生産と、また従来の製造業に見られる大量生産方式を情報転写型生産と定義し、モデル分析をおこなう。

New business models that exploit the characteristics of information goods are rapidly growing worldwide, such as Google, Apple, Facebook, and Amazon. Although the importance of "information goods" as production factors has been pointed out as a cause of this, despite not distinguishing information goods from production of medium substance goods, "information goods" It seems to be due to the fact that almost cost-revenue model considering features such as non-rivalness is hardly observed. Therefore, in this paper, we define ICP(Information Creative Product) that produces information goods and the mass production method found in conventional manufacturing industry as ITP(Information Transcribing Product) consider the model analysis.
Keywords
情報創造型生産,情報転写型生産,費用収益モデル

information Creative Product,information Transcribing Product,Cost-benefit Analysis