一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

レストラン情報サービスと従来型メディアの競争の動向

○崔 英靖1)

1) 愛媛大学

Abstract
「食べログ」や「ぐるなび」のような,インターネットを通じてレストラン情報を提供する「レストラン情報サービス」は,1990年代後半に登場した後発のサービスながら,現在ではレストラン選択の主要な情報源となっている.これに対して雑誌などの従来型メディアは各種の対抗策を講じている.本研究では,従来型メディアによる対抗策の一つとして開始されたランチパスポートの事例研究を通じて,これらの競争の近年の動向について検討する.

"Restaurant information service" which provides restaurant information through the Internet such as "Tabelog" and "Gurunavi" is a newer service appeared in the late 1990s and it became a major source for restaurant selection now. In response to this situation, traditional media are taking various countermeasures.
In this research, recent trends of these competitions will be examined through case study of "Lunch Passport", which was started as a countermeasure by traditional media.
Keywords
情報サービス,ビジネスモデル,クーポン

information service,business model,coupon