一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

プラットフォーム競争戦略における階層間ネットワーク効果の偏りによるコモディティ化の対抗策
トヨタ社主導のAGLプロジェクトの事例を通じて

○加藤 和彦1)

1) 名古屋商科大学大学院

Abstract
いくつかの産業においては、上位の補完製品が下位に隣接する多数のプラットフォーム製品(以降PF)の脆弱化やコモディティ化を誘発し、一方、上位に隣接するPF製品のドミナント化を強めるといった現象がみられる。自動車産業もそのひとつである。本稿の目的は、トヨタ社が近年推し進める車載OSのコミュニティ型プロジェクトであるAGL:Automotive Grade Linuxに着目し、PF競争戦略における階層間ネットワーク効果の偏りによるコモディティ化の対抗策として推進されるこのプロジェクトの有効性と課題について、過去の類似のコミュニティ型プロジェクトと参照しながら、実務上のインプリケーションを提起することである。

In some industries, complementary products in the upper layer will induce weakening and commoditization for many platform products (PFs) adjacent to lower layer. On the other hand, phenomena such as strengthening dominance of PF products adjacent to the upper layer can be observed. The automobile industry is a typical example.The purpose of this paper is to focus on AGL: Automotive Grade Linux which is a community type project of automotive OS that Toyota promotes recently. Regarding the effectiveness and issues of this project, the paper presents practical implications while referring to past similar community type projects.
Keywords
プラットフォーム戦略,ネットワーク効果,コモディティ化

platform strategy,network effects,Commoditization