一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

お弁当の外観印象での和食と洋食のおいしさの差

○砂川 昌允1)董 彦文2)

1) 福島大学大学院共生システム理工学研究科
2) 福島大学共生システム理工学類

Abstract

「おいしさ」は,味覚のみでなく,他の感覚(嗅覚,視覚,触覚,聴覚)を含めた様々な感覚が複合的に評価されたものである.その中で視覚が果たす役割は特に大きく,「最初の味覚はたいてい視覚から生じる」と言われている.だが,この視覚の与える「おいしさ」に関わる科学的な研究は,ほとんど行われていないのが現状である.
 本研究では,お弁当を見たときに想起される様々な印象から「おいしい」と感じるまでの嗜好モデルを構築した.この嗜好モデルを活用し,和食と洋食では「おいしい」と感じる際に重視される印象の違い,また色彩とこの印象の形成と関連を解析する.

Palatability is a comprehensive evaluation of various sensations such as sight, touch, taste, smell. Among them, visual acuity plays a special role. “Sight gives birth to the first taste." However, there are few researches up to now that have paid attention to palatability of food. In this study, we intend to build a palatability model based on outward appearance impression of box-lunches. Applying this palatability model, we will investigate what is the difference in the impression that make much feeling of palatability when the feeling target is Japanese-style or Western-style box-lunches. We also analysis the process that color gives a meaningful influence to this impression.
Keywords
嗜好モデル,外観印象,共分散構造分析

Palatability model,Outward appearance impression,Covariance structure analysis