IoTプラットフォーム市場における高付加価値化
ビジネスモデルとプラットフォームガバナンスの視点から
1) B-frontier研究所
- Abstract
-
近年のIoTの盛り上りで、何百ものベンダーがIoTプラットフォーム市場に参入している。 背景には、プラットフォームの概念が注目を集め、AI時代のビジネスはプラットフォームエコシステム構築が基本との認識が浸透したことがある。しかし、この取組みには、従来の企業中心の視点を超えたビジネスモデルの見直しと、変化のダイナミズムへの対応が求められる。特に各種のトレードオフ条件が発生するので、最新技術活用と適切なビジネスモデル結合に加え、キー条件達成のためのプラットフォームガバナンスが求められる。本稿はこのような認識の元に先行事例を研究し、今後の取組みについて考察する。
Hundreds of vendors are entering the IoT platform market with the lively progression of IoT in recent years. In the background, the concept of the platform attracted attention, and the business in the AI era has infiltrated the recognition that the platform ecosystem construction is the basis. However, in this effort, it is necessary to review the business model beyond the traditional corporate-centered viewpoint and respond to the change dynamism. In particular, various trade-off conditions occur, so that platform governance to achieve key conditions is required in addition to utilization of the latest technology and appropriate business model combination. This paper studies the precedent case based on this recognition and discusses future efforts. - Keywords
-
IoT,ビジネスモデル,プラットフォームガバナンス
IoT,Business Model,Platform Governance