一般社団法人経営情報学会-2018年秋季全国研究発表大会

大会プログラム

消費者意識のリアルタイム計測について
アスキングデータを時系列データとして活用する

○松本 早弥香1)

1) 株式会社マクロミル

Abstract
日本のインターネット広告費は1兆円を超え、マーケティングにおいて欠かせない存在となっている。中でもブランド領域(=動画広告やプレミアム広告)の拡大により、テレビCMのような「ブランド広告」が増えてきた。リサーチでのみ計測可能な「ブランド広告」の評価指標は、リアルタイムに計測することができず、評価指標の動向を見ながらリアルタイムに最適化することが可能なインターネット広告において、キャンペーン期中の最適化に活かすことができなかった。これらの背景から、「ブランド広告」の評価指標を、リアルタイムに近いレベルで計測可能なリサーチサービスを開発した。本稿では、そのサービス事例を紹介する。

The Internet advertising expenditure in Japan exceeds 1 trillion yen, and it is indispensable in marketing. Among them, "brand advertisement" like TV commercials has increased due to expansion of advertisement usage for branding purpose (= video advertisement and premium advertisement). While the internet advertisement can be optimized in real time during the campaign period watching the trend of evaluation indicators, they couldn't have been made use of it since the evaluation index of "brand advertisement" that can be measured only by survey research can't be measured in real time. Based on these backgrounds, we developed a research service that can measure the evaluation index of "brand advertisement" at near real time. In this paper, we introduce examples of services.
Keywords
マーケティング,インターネットリサーチ,時系列データ

Marketing,Internet research,Data in chronological order